تکفام طب
تکفام طب

مراقبت‌ های بعد لیزر موهای زائد

مراقبت‌ های بعد لیزر موهای زائد بسیار مهم است. زیرا ممکن است با رعایت نکردن برخی از آن‌ها، دچار برخی مشکلات و یا تاثیر کمتر در نتیجه درمان خود شوید. پس بهتر است به خوبی از تمامی این نکات، آگاهی داشته باشید.

مراقبت‌های بعد لیزر مو

در ادامه به بررسی تمامی نکات بعد لیزر موهای زائد خواهیم پرداخت.

نکات بعد لیزر موی زائد

نکات بعد لیزر موی زائد چیست؟ شما هرچقدر هم در انتخاب بهترین دستگاه لیزر مو و کلینیک دقت داشته باشید، به همان اندازه هم باید به نکات قبل و بعد لیزر نیز توجه داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

به تعویق انداختن ورزش

به تعویق انداختن ورزش‌های قدرتی و هوازی را از یاد نبرید. چراکه رطوبت و گرما ایجاد شده توسط این نوع ورزش‌ها، بین پوست شما و لباس‌های ورزشی اصطحکاک ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که التهاب و قرمزی شما افزایش پیدا کند.

ورزش بعد لیزر مو

دوش با آب ولرم

دوش با آب ولرم بگیرید! توصیه می‌شود تا بهبود علائم التهاب، از حمام کردن خودداری نمایید. اما اگر احتیاج به دوش گرفتن داشتید، این کار را با آب ولرم و یا خنک انجام بدهید تا پوستتان آسیب نبیند. از دوش با آب گرم، جدا خودداری نمایید.

خودداری از رفتن به استخر

خودداری از رفتن به استخر، حمام بخار، سونا و جکوزی را برای 48 ساعت پس از لیزر موهای زائد، به یاد داشته باشید. زیرا گرما، می‌تواند پوست شما را تحریک کند و عوارض و التهاب‌های شدیدی را به دنبال داشته باشد.

استخر بعد لیزر مو

خودداری از رابطه جنسی به مدت 48 ساعت

خودداری از رابطه جنسی به چه علت است؟ پوستی که به تازگی لیزر شده است، به مالش و گرما حساس است. رابطه جنسی، با ایجاد اصطحکاک و گرما روی پوست، باعث بروز لک، سوختگی و یا قرمزی می‌گردد.

پوشیدن لباس‌های نخی

پوشیدن لباس‌های نخی هم دقیقا مانند مورد قبلی است. لباس‌های تنگ و چسبان، گرما و اصطحکاک ایجاد می‌کنند. با پوشیدن لباس نخی و گشاد بعد از لیزر، پوست شما آسیب کمتری می‌بیند و التهاب آن نیز در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود می‌یابد.

لباس گشاد بعد لیزر مو

پرهیز از اسکراب کردن پوست

پرهیز از اسکراب کردن پوست نیز از موارد بسیار پر‌اهمیت است. لایه برداری از پوستی که به تازگی لیزر شده است، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته استفاده از اسکراب بدن گیاهی، یک هفته بعد لیزر باعث می‌شود پوست شما ظاهری یکدست و صاف پیدا کند.

استفاده نکردن از محصولات معطر

استفاده نکردن از محصولات معطر مثل عطل، لوسیون‌های معطر، دئودورانت‌ها و تمامی محصولات دیگری که معطر هستند را تا بهبود التهاب، قرمزی و حساسیت پوست خود، کنار بگذارید.

عطر زدن بعد لیزر مو

خودداری از آفتاب گرفتن

خودداری از آفتاب گرفتن قبل و بعد از جلسه لیزر را شدیدا جدی بگیرید. اگر قبل از جلسه خود آفتاب گرفته باشید، لیزر به درستی عمل نمی‌کند و احتمال سوختگی نیز بالا می‌رود. بعد از جلسه لیزر نیز آفتاب گرفتن، موجب تغییر رنگ  تیره شدن پوست شما می‌شود.

رعایت کردن فاصله بین جلسات

رعایت کردن فاصله بین جلسات بسیار مهم است. اگر شما زودتر از یک ماه برای لیزر مراجعه کنید، پوست شما آسیب می‌بیند و اگر دیرتر از یک ماه هم بروید، تاثیر درمان لیزر، مختل می‌شود. البته توجه داشته باشید که این فاصله، بستگی به دستگاه و پزشک شما دارد که ممکن است از یک ماه بیشتر باشد.

صبوری برای شیو کردن

صبوری برای شیو کردن را به خاطر داشته باشید . اگر خواستید بلافاصله بعد از جلسه لیزر خود شیو کنید، تا رفع التهاب و حساسیت پوست خود باید صبوری کنید. زیرا استفاده از تیغ و موبر روی پوست ملتهب، حساسیت آن را بیشتر می‌کند.

شیو بعد لیزر موهای زائد

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب روی نواحی که در معرض نور خورشید هستند، به شدت توصیه می‌شود. زیرا اشعه آفتاب، روی پوست لیزر شده، ممکن است باعث سوختگی و یا تیره شدگی پوست گردد.

انجام توصیه‌های کلینیک

انجام توصیه‌های کلینیک و پزشک خود را فراموش نکنید. پزشک شما با توجه به شرایط پوست شما، ممکن است برخی از پمادها و یا داروها را برایتان تجویز کند که دچار سوختگی و آسیب نشوید.

استفاده از پرس سرد

استفاده از پرس سرد در صورتی که احساس سوختگی و گرمای ملایم داشتید، برایتانتوصیه می‌شود. البته اگر این احساس شدید بشد، باید با پزشک خود مشورت نمایید. برای این کار، پارچه‌ی تمیز را خیس کنید و بر روی پوست خود بگذارید.

پرس سرد بعد لیزر مو

و یا اینکه می‌توانید مقداری یخ داخل یک پلاستیک بریزید و دور آن را حوله بپیچید و سپس روی قسمت‌هایی از پوست خود که احساس سوزش دارید، بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا التهاب و احساس سوزش شما تسکین یابد.

کلام آخر

باتوجه به تمامی صحبت‌های گفته شده، بعد از انجام لیزر باید با پوست خود مهربان باشید و تا رفع علائم التهاب و قرمزی آن صبور باشید. سپس می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

enemad-logo