تکفام طب
تکفام طب

عوامل افزایش موهای زائد

عوامل افزایش موهای زائد چیست؟ موهای زائد صورت بدن، از کودکی همراه همه ما هستند که در دوران بلوغ و با ترشح هورمون‌های جنسی، رشد آن افزایش یافته و ضخامت این موها نیز بیشتر می‌شود.

عوامل افزایش موهای زائد

در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل افزایش موهای صورت و بدن خواهیم پرداخت.

دلایل پرمویی بدن

دلایل پرمویی بدن چیست؟ پرمویی و یا به اصطلاح هیرسوتیسم، زمانی است که موها، بیش از حد معمول رشد کرده اند و ضخامت آنها افزایش یافته است. اگر افراد بخواهند با روش‌هایی نظیر لیزر موهای زائد آنها را ریشه کن کنند، باید قبل از انجام این کار، از مراقبت‌های قبل و بعد لیزر نیز آگاهی کامل داشته باشند.

برخی علت‌های شایع هیرسوتیسم عبارت‌اند از:

ژنتیک دلیلی برای پرمویی

ژنتیک دلیلی برای پرمویی است. برخی از افراد، به صورت ژنتیکی موهای زائد بیشتری به نسبت سایرین دارند که این مورد یک بیماری محسوب نمی‌شود و می‌توان با روش‌هایی مثل لیزر، بند، اپیلاسیون و… آن را از بین برد.

لیزر موهای زائد

چاقی عامل پرمویی

چاقی عامل پرمویی می‌تواند باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. سلول‌های بدن افراد چاق، به انسولین موجود در خون پاسخ نمی‌دهد و بدن مجبور به ساخت انسولین بیشتری می‌شود. درنتیجه، هورمون‌های مردانه بیشتری نیز ترشح می‌شود و شاهد پرمویی فرد خواهیم بود.

سندرم کوشینگ دلیل رشد موهای زائد

سندرم کوشینگ به دلیل داشتن استرس طولانی مدت و ترشح مقدار زیادی هورمون کورتیزول یا استرس است. این هورمون نیز مانند هورمون انسولین، محرکی برای ترشح هورمون‌های مردانه است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری است که میلیون‌ها خانم در جهان دچار آن هستند. در این بیماری، کیست‌های کوچکی شروع به تشکیل شدن در تخمدان می‌کنند که در مقدار ترشح هورمون‌های جنسی، اختلال ایجاد می‌کنند و این موضع موجب افزایش رشد موهای زائد می‌گردد.

مصرف داروهای خاص علتی برای رشد مو زائد

مصرف داروهای خاص که شامل ماینوکسیدیل یا روگائین، پردنیزون، دانازول، تستوسترون، استروئید های آنابولیک و… ممکن است در خانم‌های مصرف کننده باعث پرمویی گردد.

تاثیر دارو بر پرمویی

روش درمان پرمویی

روش درمان پرمویی را باید با توجه به دلایل گفته شده برای افزایش رشد موهای زائد، برای از بین بردن آن‌ها باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا موجب بهبود بیماری یا مشکلات فرد گردد.

همچنین در کنار درمان علت پرمویی، برای رهایی هرچه سریعتر از این موها می‌توانید از روش‌هایی مانند لیزر موهای زائد نیز استفاده نمایید تا از شر موهای ضخیم صورت و بدن خود خلاص شوید.

سخن پایانی

با توجه به تمامی صحبت‌های گفته شده، پرمویی زمانی اتفاق می‌افتد که موهای زائد بیش از حد معمول بلند و ضخیم می‌شوند. مخصوصا در نواحی مردانه مثل پایین صورت، قفسه سینه، گردن، اطراف ناف، کمر و بین ران‌ها که حتما باید علت ایجاد آن را بررسی و اقدام به درمان نمایید.

عوامل افزایش موهای زائد

5 علت شایع پرمویی

5 علت شایع افزایش موهای زائد را به همراه راهکار درمان پرمویی را می خواهیم در این مقاله بررسی کنیم.

enemad-logo